5 apunts sobre els acords de Minsk

Europa es va despertar dijous amb la notícia de l’acord per a la resolució del conflicte a l’est d’Ucraïna. Malgrat tractar-se d’un document una mica més extens i detallat que l’acordat al setembre -passant d’1,5 a 4 pàgines- existeix un escepticisme bastant generalitzat en relació a les possibilitats reals que pugui ser implementat amb garanties per les diferents parts. Els 13 punts dels quals es compon suposen un document de mínims que inclou, entre diversos aspectes, un alto el foc i una base per seguir negociant el futur estatus polític de la regió del Donbass en relació amb Ucraïna, sempre que s’aconsegueixin implementar les mesures previstes per a la pacificació del conflicte. A continuació es presenten una sèrie d’aspectes presents -i absents- en el document considerats sensibles i que poden determinar l’èxit o fracàs del procés.

Alto el foc. En vigor a partir de diumenge dia 15 a les 00: 01 h, el fet que l’inici de la seva implementació hagi estat retardat fins tres dies després de la signatura de l’acord es pot interpretar com una estratègia per intentar avançar posicions al front fins al últim minut per part d’uns i altres. Els fets semblen confirmar aquesta hipòtesi, i de moment els combats i bombardejos han continuat fins ara, amb especial incidència en les zones de Donetsk, Debaltsevo, Mariupol i Lugansk. Donada aquesta situació de continuació de les operacions bèl·liques, les primeres hores a partir de l’entrada en vigor de l’alto el foc poden ser clau.

Retirada de sistemes d’artilleria pesats. Es tracta d’una mesura ja inclosa a Minsk I (Setembre 2014) i que va fracassar en el seu moment. En aquesta ocasió s’ha ampliat la zona que ha de quedar lliure d’armament pesat -entre 50km i 140km des del front en funció del tipus d’armes- una retirada que s’ha de dur a terme durant les dues primeres setmanes posteriors a l’inici de l’alto el foc. El problema més gran que es presenta és la diferenciació en les línies de delimitació –aplicant-se per als rebels la línia del 19 de setembre i per a les forces governamentals l’actual- fet que pot portar a múltiples interpretacions respecte a l’abast territorial de la mesura i en última instància bloquejar la seva aplicació.

Monitorització de l’OSCE amb el suport del Grup de Contacte Trilateral (Ucraïna / Rússia / OSCE). L’acord preveu el monitoratge i verificació de l’alto el foc i del procés de desarmament per part de l’OSCE i del Grup de Contacte. Considerant l’escàs èxit que va tenir l’OSCE a implementar les mesures de desarmament acordades a Minsk I, les possibilitats que el procés s’aconsegueixi completar i mantenir en el temps són bastant reduïdes, més encara tenint en compte que no s’han previst mesures addicionals i que l’estructura de suport és no neutral i està formada per representants de les mateixes parts en conflicte.

Control de la frontera Rússia-Ucraïna. Segons els punts 9 i 11 de l’acord, les autoritats ucraïneses recuperaran a finals de 2015 el control de la part de la frontera amb Rússia situada en territori controlat pels rebels. Això es produirà sempre i quan es compleixin una sèrie de condicions com són la celebració d’eleccions locals en aquesta regió i una reforma constitucional a Ucraïna que inclogui una descentralització regional parcial, atorgant un estatus especial a Lugansk i Donetsk. El control de la frontera és un factor clau, ja que és per allà per on es produeix el subministrament d’armament als rebels des de Rússia, sense el qual difícilment podrien haver resistit en primera instància i realitzat posteriorment les seves diferents ofensives militars. Per això, aquests punts poden considerar-se com un as a la màniga que tant Moscou com els rebels es reserven per a reactivar les hostilitats en cas que les autoritats ucraïneses no compleixin amb la seva part de l’acord.

Absència de forces d’interposició. De la mateixa manera que ja va passar a Minsk I, l’acord es caracteritza per no preveure el desplegament d’un contingent de pau internacional. Kíev s’oposa rotundament a la possibilitat d’incloure aquesta mesura, en considerar que d’alguna manera suposaria un reconeixement de facto de la independència de les regions separatistes i incrementaria les possibilitats de congelació del conflicte, com succeeix a la Transnístria. La presència de forces d’interposició probablement augmentaria les possibilitats d’èxit de l’alto el foc, i la seva absència fa que la importància que pugui jugar la bona voluntat dels respectius actors sigui encara més gran.

Més enllà dels elements esmentats, el document és vague i imprecís en moltes de les mesures que inclou. Els punts que fan referència a l’alliberament de presoners i ostatges no especifica conceptes i terminis, i el mateix passa amb la retirada de combatents estrangers, l’abast de l’amnistia, l’extensió dels territoris que quedarien inclosos dins les zones amb estatus especial, etc. Tampoc es concreta a qui afecta el desarmament de “grups il·legals”.

L’acord ni molt menys satisfà completament a cap de les parts -entre les que segueix existint un alt grau de desconfiança i hostilitat- el que incrementa les possibilitats que uns o altres puguin sentir-se temptats a tornar a utilitzar la força per intentar millorar les seves posicions a mitjà termini. L’equilibri de forces militars existent en el terreny podria afavorir aquesta opció. Finalment, el paper que puguin jugar les possibles clàusules secretes que s’hagin acordat -i que en el cas de Minsk I ja van ser un factor desestabilitzador de l’alto el foc, sobretot en relació al control sobre l’aeroport de Donetsk- suposen un risc afegit a la ja de per si fràgil sortida que planteja l’acord, el qual difícilment pugui ser portat a la pràctica en la seva totalitat.

Article publicat originàriament a Agenda Pública (eldiario.es)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s